האוטוסקופ – כלי בדיקה חיוני

האוטוסקופ – כלי בדיקה חשוב למדד

האוטוסקופ הוא מכשיר אבחון המשמש בעיקר ברפואה כללית ורפואת ילדים, אך גם ברפואת אף אוזן גרון. הוא משמש לבדיקת תעלת השמע החיצונית עד לעור התוף, ואם יש פתח זמין, ניתן להשתמש בו גם לבדיקה פניאומטית של עור התוף.

לרוב, האוטוסקופ כולל ראש אוטוסקופ, ידית אחיזה או ידית אחיזה הכוללת בטרייה וספקולום אוזן, שנכנס לתוך נתיב האוזן במהלך האוטוסקופיה. רוב היצרנים מציעים סטים אבחוניים הכוללים מספר רכיבים, כך שניתן להחליף את ראשי הכלי ולא נדרשת ידית נפרדת לכל כלי אבחון (למשל סט אוטוסקופ \ אופטלמוסקופ). סטים אבחוניים אלו אינם רק משתלמים כלכלית, אלא גם ידידותיים לסביבה, מאחר יש חסכון בחומר הייצור וכמו כן אין צורך להטעין מספר רב של מכשירים בו זמנית.

איך עובד אוטוסקופ?

האוטוסקופ מיועד לאפשר בדיקת נתיב האוזן החיצוני והתיקול בהגדלה ובתאורה. לכן, הוא מצויד במקור אור שמאיר את הנתיב האוזני באור בוהק כך שניתן להעריך את רקמת האוזן בקלות. רוב האוטוסקופים מכילים אלמנט הגדלה כחלון ראיה, שמגדיל במידה מספקת כדי לאפשר בדיקה של האוזן עם כל הפרטים שלה. הספקולום, שנכנס אל תוך נתיב האוזן, משמש במספר תפקידים:

מצד אחד, הוא ממקד את האור ובכך מבטיח תאורה ממוקדת עם קוטר קטן של אור ומצד שני, הוא משמש לשמירה על הנתיב האוזני פתוח ומאפשר צפייה ישירה במהלך הבדיקה. הוא מונע מראש האוטוסקופ מגע ישיר עם גוף המטופל, דבר המבטיח היגיינה גבוהה יותר במהלך הבדיקה ומונע העברת הדבקות במקרה שמתמשים בספקולום רב פעמי.

אילו מקורות אור זמינים לאוטוסקופ?

אוטוסקופים מצוידים בדרך כלל באור הלוגן, קסנון או LED. ההבדל בין המקורות האור הוא בבהירות, טמפרטורת הצבע ובעמידות. נורות ההלוגן והקסנון צריך להחליף בקביעות, ונורות ה-LED מציעות עמידות של עד 100,000 שעות ולכן, כנראה, אין צורך בהחלפת נורות במהלך חיי האוטוסקופ. האוטוסקופים מבוססי LED גם מאירים במיוחד ומספקים תאורה אחידה של אזור הבדיקה. אמנם האוטוסקופים המוארים ב-LED מציעים הרבה הטבות, אך הם יקרים יותר משימוש כלי הלוגן או הקסנון.

איזה אוטוסקופ מתאים לילדים?

בעצם, ניתן להשתמש בכל אוטוסקופ לביצוע אוטוסקופיה בילדים, אך ייתכן ויהיה צורך להתקין ספקולום אוזן המתאים לתנאים האנטומיים של הילדים. ספקולומים ייחודיים וקטנים מיוחדים זמינים למטרה זו. אך יצרנים מסוימים, כמו לוקסאמד, מציעים אוטוסקופים מיוחדים לילדים. אלה שונים בעיצובם מהאוטוסקופים הסטנדרטיים מאחר והם צבעוניים וידידותיים במיוחד לילדים.

תגובות

0 תגובות כתוב תגובה

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך תשאר חסויה. שדות נחוצים מסומנים בכוכבית *